
The Washington Times 
www.washingtontimes.com 

 

Perils of state-owned news outlets 
By Richard W. Rahn 
THE WASHINGTON TIMES 
 
Published June 5, 2003  

 
 
 
If the federal government suddenly announced it had acquired the New York Times and 
now was going to force taxpayers to subsidize it, how would you react? Furthermore, 
assume you were told they would keep the same left-leaning editorial personnel and 
practices. Most Americans would be justifiably outraged because they would understand 
they were being forced to pay for political propaganda they may disagree with; that the 
government-subsidized paper had an unfair advantage over its private sector competitors; 
and that the paper could be used by political authorities for their own advantage. 
 
In fact, these same arguments are equally valid against the government-owned 
Corporation for Public Broadcasting and its subsidiary, National Public Radio (NPR). 
NPR has a well-known and documented left-wing political bias with views almost 
identical to that of the New York Times. NPR has a strong advantage over its private 
sector competitors because it receives the government subsidy and tax-deductible, private 
contributions to its operations.  
 
Advocates for NPR often claim conservatives have more talk radio hosts with bigger 
audiences so, even if NPR has a leftist bias, it is not a danger. However, there is a 
fundamental difference. If you do not like Rush Limbaugh, you can boycott his sponsors 
by not buying their products. If you do not like NPR and try to boycott its sponsor (the 
federal government) by withholding your taxes, you can be sent to jail.  
 
The idea of a free society and liberty is fundamentally undermined if the government can 
force you to pay for propaganda that supports ideas contrary to your own beliefs. Anyone 
who ever listens to NPR quickly understands it has a very liberal social, environmental, 
and economic agenda. There would be nothing wrong with the NPR broadcasting its 
views, provided those who disagree were not forced to financially support it.  
 
NPR claims it provides serious news, but though delivered in a serious tone, it frequently 
has no more substance than many of the flashy tabloids. The NPR news shows — 
"Morning Edition" and "All Things Considered" — typically include people who 
consider themselves victims and who demand that taxpayers or corporations pay for their 
misfortunes, even if caused by their own behavior. NPR is preoccupied with AIDS and 

http://www.washingtontimes.com/


homosexual and women's rights, while government misspending and the rights of 
taxpayers are routinely ignored.  
 
It took NPR more than a year to apologize (after great pressure) for falsely suggesting a 
conservative Christian group was behind the anthrax attacks. Its economic reporting is 
often characterized by intemperate and unsupported attacks on business people and 
advocates of limited government. NPR's Nina Totenberg recently referred to the just 
passed tax cut as "really stupid," and their senior commentator, Daniel Schorr, continues 
week after week to spout false Keynesian nostrums about the economy that he learned a 
half-century ago. 
 
As long as it is a government-owned entity, NPR will never be fair and balanced. 
Because it depends on government, it will always support government spending over the 
rights and needs of taxpayers. It attracts a staff that is hostile to the private sector, and 
that loves government and the party of government — the Democratic Party.  
 
Supporters of NPR claim that without the government subsidy people would not be able 
to get the programming they want — huh? There are thousands of radio and TV stations 
catering to almost every conceivable desire. If the government subsidy were taken away, 
the good programming on NPR would still have a market that people would be willing to 
contribute to, i.e., classical music, etc. NPR very actively solicits corporate sponsorship 
with attendant recognition much like its private sector competitors do. It concentrates its 
"pledge drives" (actually commercials) in several weeks each year. And finally, in its 
endless pleading for more government spending, it is, in fact, giving an ongoing 
commercial for big government.  
 
The real danger of public broadcasting is that almost every government-owned medium 
on the globe at one point or another is used for political propaganda against the interest of 
the people. The evils of the old Soviet broadcast system and Saddam's were well-known. 
But even the venerated BBC looks more and more like a left-wing, would-be monopolist. 
It is not only extremely hostile to the British Conservative Party, but even to the more 
moderate parts of the Labor Party. It has engaged in a highly effective campaign to gain 
more channels for itself, while at the same time greatly limiting the number of private-
sector competitors, leaving the British public with little in alternative news.  
 
NPR continues to grow because of its preferred tax status and government subsidies. 
Unless it is privatized, it is only a matter of time before its arrogance and intolerance will 
grow, as it increasingly squeezes its private-sector competitors, like the BBC. Congress 
needs to privatize public broadcasting, before it is too late.  
 
Richard W. Rahn is a senior fellow of the Discovery Institute and an adjunct scholar of 
the Cato Institute.  
 
 
 
Copyright © 2003 News World Communications, Inc. All rights reserved. 


	Perils of state-owned news outlets

