
The Washington Times              March 22, 2016 
  
 
 

 
 

The New Propaganda Wars 
 

By Richard W. Rahn 
 

STATE-OWNED GLOBAL TV NETWORKS HAVE BECOME KEY 
TOOLS OF POLITICAL SPIN 

 
Berlin, Germany — Even though the Berlin Wall was destroyed 
more than a quarter-century ago and the city rebuilt, new 
propaganda wars are being waged here and elsewhere by the 
major and some minor powers in a more sophisticated way than 
the Soviets ever imagined. 
 
Disinformation has always been a staple of states and spies, but 
now the world’s airways are being swamped with state-controlled 
TV “news” stations. Of the 83 TV channels I have access to in 
my hotel room, roughly 32 of the 51 non-German channels are 
largely owned or controlled by various governments. This 
includes the Russian, Chinese, Qatar (Al Jazeera), Thai, 
Vietnamese, Armenian, Turkish, and Cuban governments. The 
Russian, Chinese, Qatar, Japanese and French governments have 
full-time English-language channels here in Berlin, clearly 
designed to reach an audience outside of their home-country 
nationals who may be living in or visiting Berlin. 
 
These are almost entirely commercial-free channels, paid for by 
the taxpayers of their respective countries, and are now found in 
most major cities in the world, at some considerable cost. The 
question is: Why are they doing it? 

 
The world’s oldest and largest broadcast company is the 
British Broadcasting Company, started back in 1923 with 
radio. It was the first global radio and then TV broadcaster. 
Before the British Empire was dissolved, the BBC was a 
way for the far-flung British colonies to get a constant 
British perspective on the news, as well as a way to 
disseminate British culture and “standard” English. 
Although exhibiting a leftist bias, the BBC was widely 
praised for its quality and accuracy. 
 
The United States had no equal to the BBC. But during the 
Cold War, it created Radio Free Europe and others, which 
were explicitly designed to provide those in the Soviet 
Union and elsewhere the “real” global news. With the 
collapse of the Soviet Union, these efforts were largely 
defunded by the Congress. The Soviets and other 
communist countries operated their own radio networks 
directed at people in the West. The efforts on both sides 
were somewhat effective and served to undermine the 
legitimacy of all governments. 
 
In 2005, the government of Vladimir Putin in Russia 
decided to build its own global TV network to serve as a 
propaganda tool for the Russian government. Originally 
named Russia Today, it is now known as RT, and it 
broadcasts primarily in English, as well as in Spanish and 
Arabic. The Russians knew that they had to make the bulk 
of the programming both credible and interesting. Most of 
the news is done in a straight manner without evidence of 
bias, left or right. But when it comes to interests that the 
Kremlin believes to be important, RT carries the water. 
 
Mikhail Lesin, who had been highly effective in forcing the 
previously independent media in Russia to bow to the 
wishes of the Kremlin, was selected by Mr. Putin to create 
RT, which is viewed as a great success. In 2009, Lesin 
moved on to other jobs, ending up as the senior media and 
lobbying person in the Russian energy giant Gazprom. 
Lesin spent considerable time in the United States, where 
his adult children had permanently moved. He managed to 
acquire a number of multimillion-dollar homes in the Los 
Angeles area and a huge and very expensive yacht, among 
other things. 
 

On Nov. 5 last year, Lesin was found dead in a Dupont 
Circle hotel in Washington, D.C. At the time, the claim was 
made by his family and Russian sources that he died of a 
heart attack — which many doubted. Last week, the official 
coroner’s report was released, which said that the official 
cause of his death was blunt force trauma to his head, neck, 
torso and extremities — meaning that he apparently had 
been beaten to death. It has also been reported that he was 
under investigation for a number of financial crimes — and 
that he may have been cooperating with the FBI to save 
himself. In addition, it is widely believed that he had a 
falling out with Mr. Putin back in 2014, so naturally, the 
speculation is that the Kremlin was behind his murder, 
which may or may not be true. 
 
Mikhail Lesin was obviously privy to many secrets, and the 
reports of his cooperation with the FBI would probably not 
only upset the folks in the Kremlin, but many others, 
including those who were recipients of funds from Russia 
— laundered through Gazprom and Rosneft, an oil company 
owned by the Russian government. Last year, there were a 
number of articles in the press about how major 
environmental organizations and foundations with political 
agendas had been recipients of Russian money secretly 
distributed by Kremlin-controlled energy companies 
through offshore shell companies. All of these groups 
certainly had a strong interest in Lesin not revealing what 
he knew — particularly in this very political year. 
 
Governments have interests in promoting their image and 
influence to the outside world for a variety of goals. In 
addition to the age-old tools of buying-influence, 
threatening and discrediting opponents, the state-owned 
global TV network has become the most important 
propaganda tool. Watchers beware. 
 
 
Richard W. Rahn is a senior fellow at the Cato Institute and chairman of 
the Institute for Global Economic Growth.  

http://www.washingtontimes.com/news/2016/mar/21/richard-rahn-state-
owned-global-tv-networks-are-to/ 
 
 
Copyright © 2016 The Washington Times LLC. All rights reserved. 

 

http://www.washingtontimes.com/news/2016/mar/21/richard-rahn-state-owned-global-tv-networks-are-to/
http://www.washingtontimes.com/news/2016/mar/21/richard-rahn-state-owned-global-tv-networks-are-to/

